HG Design - Blog

Elke dag versturen mensen miljarden stickers via WhatsApp, waarmee ze hun persoonlijke gedachten en ideeën uitdrukken zonder een woord te hoeven typen. Sinds we 18 maanden geleden de stickers hebben geïntroduceerd, zijn deze uitgegroeid tot een van de meest populaire communicatiemiddelen op WhatsApp.

We kijken ernaar uit om in samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie het stickerpakket 'Samen thuis' uit te brengen, waarmee mensen met elkaar in contact kunnen blijven tijdens de COVID-19 pandemie en daarna. Deze stickers zijn grappig, informatief en universeel, en doorbreken barrières op het gebied van taal, leeftijd en meer.

We hopen dat mensen deze stickers zullen gebruiken om hun dierbaren een hart onder de riem te steken, vooral degenen die zich geïsoleerd en eenzaam voelen en bang zijn. Met deze stickers herinner je mensen op een creatieve manier eraan om hun handen te wassen, afstand te houden en aan lichaamsbeweging te doen. Ook brengen de stickers een eerbetoon aan onze helden in de zorg en de helden in ons eigen leven. 

Het stickerpakket 'Samen thuis' is nu beschikbaar in WhatsApp met tekst vertaald naar de volgende negen talen: Arabisch, Frans, Duits, Indonesisch, Italiaans, Portugees, Russisch, Spaans en Turks.

0FB07937 D119 4A85 ACFE F55501B5F9C0

Deze afgelopen 5(!) weken tijdens de intelligente lockdown heb ik me niet op social media uitgelaten over de stand van zaken of mijn mening gedeeld hierover.
Maar ik kwam een artikel tegen en dat moet ik wel even met jullie delen. Bij HG Design geen sprake van personeel en doorbetaling van de loonkosten maar voor de rest slaat Annemarie de spijker behoorlijk op de kop.

 

????????? ??? ???? :

???????? ?? ???????? ???????????????

Ons land wordt momenteel geleid door virologen, wetenschappers, een handvol politici en een enkele bankier. Zonder twijfel capabele mensen, maar ook mensen die aan het einde van de maand hun salaris overgemaakt krijgen en van nature risicomijdend zijn.

Hun bestaan staat niet op het spel en zij kunnen zich met de beste wil van de wereld geen voorstelling maken van de slapeloze nachten en stress van ondernemers. Veel ondernemers zien momenteel het bedrijf dat zij met veel bloed, zweet en tranen hebben opgebouwd, als los zand door hun vingers glijden. Zij hebben ooit het risico genomen om ondernemer te worden, maar hun lot ligt nu in handen van de risicomijders.

Aan de ene kant van onze samenleving heb je de risiconemers, de ondernemers die hebben gezorgd voor werkgelegenheid en economische welvaart en aan de andere kant de virologen, wetenschappers en politici die ten koste van alles medische risico’s willen vermijden. Mooi streven maar wegen ze ook de risico’s van de sociale, culturele en economische impact van hun beslissingen mee?

Burgemeesters hebben nu het kabinet gevraagd om tot 1 september of zelfs 1 oktober álle grootschalige evenementen te verbieden. Niet 1 juni waar we rekening mee hielden, nee tot het einde van dit jaar. Dat verbod schijnt goed nieuws te zijn voor enkele grote organisatoren van festivals die nu hun kosten kunnen claimen bij hun verzekeraars, maar wie denkt er aan alle andere organisatoren die géén verzekering hebben afgesloten of eigenaren van locaties, organisatiebureaus en alle andere bedrijven voor wie dit de nekslag betekent? Mogen die met een gerust hart failliet gaan? En alle zzp’ers, studenten en flexwerkers die getroffen worden?

?????????

Donderdag keek ik met stijgende verbazing naar de talkshow Op1. Aan tafel zaten onder anderen Klaas Knot, Hans de Boer en een horecaondernemer.

De horecaondernemer legde uit dat het met anderhalve meter afstand voor veel horecazaken geen nut heeft om open te gaan. Als je normaal gesproken veertig gasten in je restaurant kunt hebben en nu maar acht, dan kun je volgens hem net zo goed dicht blijven, want met minder gasten maak je weliswaar omzet, maar door de vaste lasten lijd je toch nog verlies.

Klaas Knot zag het probleem niet zo, hij zag deze periode meer als een gezonde shake out van bedrijven die toch al geen bestaansrecht hebben. Als restaurants in de anderhalvemetereconomie niet rendabel zijn, was dat volgens hem een bewijs dat „misschien wel de helft van de huidige horecabedrijven in de kern niet gezond is”.

?????????

Die bedrijven zouden volgens hem opgedoekt moeten worden en de ondernemer zou zich moeten omscholen of een nieuw bedrijf starten „in plaats van maar blijven subsidiëren”, aldus Klaas Knot. Ik viel bijna van mijn stoel, maar je kunt het Klaas Knot misschien niet eens kwalijk nemen, hij weet niet beter. Hij is ook een risicomijder.

Ik wil nog even een ander punt aansnijden in deze column.

Kijk, onze overheid is ongekend gul geweest met de looncompensatieregeling, maar er zit wel een flinke weeffout in.

De regeling is zo opgezet dat hoe meer omzet je bedrijf verliest in vergelijking met vorig jaar, hoe hoger de vergoeding uitpakt. Als je geen omzet meer maakt, krijg je 90% van de salariskosten vergoed, maar als je erin slaagt om met veel kunst- en vliegwerk toch nog wat omzet binnen te halen, zeg de helft van je oude omzet, dan krijg je maar 45% van de salarissen vergoed. In essentie een verkeerde prikkel.

In een crisis zijn ondernemers krachtpatsers, zij zoeken nieuwe wegen, nieuwe markten en nieuwe manieren om omzet te maken. Alleen nu doen slechts weinigen dat, omdat je met minder omzet, meer subsidie krijgt.

Veel ondernemers willen nu uit lijfsbehoud niet eens nadenken over nieuwe inkomstenstromen, want dan krijgen ze minder geld en omdat er geen enkel reëel uitzicht is wanneer de ’intelligente lockdown’ eindigt, pakken ze nu maar wat ze pakken kunnen. Eigenlijk verkeerd. In de jaren dat ik in Rusland woonde was er geen vangnet maar desondanks, of misschien wel dankzij het gebrek eraan, werden de mooiste bedrijven tijdens de grootste crisis geboren. Bedrijven gingen op zoek naar nieuwe wegen, nieuwe manieren om lokaal te produceren in plaats van importeren, nieuwe doelgroepen en andere verdienmodellen. Door de weeffout in onze regeling is dat een gemiste kans.

?????????????

Vanavond is er weer een persconferentie. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik snak naar wat duidelijkheid over wanneer deze beknotting van onze vrijheid opgeheven wordt. Wanneer gaan de scholen en horeca weer open? Bij 800 coronapatiënten op de ic? Bij 500 bedden of nog minder? Wanneer kunnen we elkaar weer omhelzen of een hand geven? Als er nog maar 100 patiënten per week bijkomen? Of 50? Het maakt me niet uit wat de uitkomst is, maar geef ons harde cijfers zodat we iets hebben om naar uit te kijken.

En voor de puzzelaars onder ons weer een kleine woordzoeker.
Vind je dit leuk? Laat het ons dan weten....

Woordzoeker2

 

Jaarlijks verschijnen er tientallen tot honderden nieuwe emoji's op telefoons wereldwijd. Die worden niet lukraak toegevoegd: er gaat een lang en bijzonder bureaucratisch proces aan vooraf. Hoe wordt een nieuwe emoji eigenlijk op deze aarde gezet?

Nieuwe genderneutrale varianten voor bestaande emoji's, zoals een politieagent en een persoon bij de kapper, vrouwelijke varianten en ook wafels, flamingos en een kangeroe: het is slechts een greep uit de nieuwe icoontjes die de afgelopen jaren zijn toegevoegd aan de wereldwijde index. 

Het aantal emoji's ligt in 2020 officieel op 3.019. Hoe zijn we eigenlijk zo ver gekomen?

 

Hoe het ooit begon

"NTT DoCoMo heeft een lijst pictografische tekens gemaakt die bedoeld zijn om op de smartphone gebruikt te worden." Met die zin kwam de emoji in 2000 voor het eerst ter sprake bij het Unicode Consortium.

Smartphoneprogrammeur Graham Asher benadrukte in deze brief dat hij niet voorstelde om de emoji toe te voegen aan Unicode, de heersende standaard voor tekst op internet die het consortium beheert. "Maar ik vind het wel interessant om te horen wat mensen denken over symbolen."

Geen vreemde slag om de arm: op dat moment waren emoji vooral een Japanse kwestie. Eerst was er SoftBank, een Japanse telefoonfabrikant die in 1997 een mobieltje uitbracht met primitieve emoji. Daarna volgde DoCoMo, die zijn gebruikers in 1999 de mogelijkheid gaf om kleine plaatjes toe te voegen aan e-mails en sms-berichten.

Al snel verspreidde het fenomeen zich naar andere Japanse providers. Deze proto-emoji's waren niet tussen providers uit te wisselen: stuurde je een emoji naar iemand met een andere provider, dan zag deze slechts twee streepjes.

De Japanse providers probeerden dit probleem op te lossen met verschillende vertalers die de ene emojivorm in de andere konden omzetten, maar al snel liepen ook westerse providers tegen het probleem aan.

Google deed in 2006 een poging om de karakters deel te laten uitmaken van de algemene tekststandaard. Het bedrijf keerde zich tot Unicode: konden de plaatjes niet gewoon aan de symbolenlijst worden toegevoegd? Die lijst beslaat de meeste alfabetten en leestekens op aarde en zorgt ervoor dat we bijvoorbeeld ook in Europa Japanse tekens kunnen zien.

Pas in 2010 werden emoji officieel deel van de symbolenlijst. Sindsdien groeit het aantal emoji gestaag.

Het begint met een voorstel

Om een emoji toe te voegen aan de symbolenlijst, hoef je geen Apple- of Google-medewerker te zijn. Je moet alleen geduld hebben - en zeker zijn van je zaak.

Iedereen mag een voorstel indienen via het voorstelformulier. Dat begint simpel: het Unicode Consortium wil eerst weten hoe de emoji moet heten, hoe die eruit moet zien en waar in de lijst deze moet komen te staan.

Pas daarna volgen de moeilijke vragen. Want waarom moet nu net jouw emoji door iedereen te gebruiken zijn? Unicode hanteert een handige lijst van zaken waar elke emoji aan moet voldoen. Wordt een versie van de emoji al vaak ergens online bijvoorbeeld als emoticon gebruikt, en is het symbool oprecht anders is dan bestaande emoji? Ook belangrijk: betekent de emoji meer dan alleen het plaatje? Zo kan de kattenemoji ook gebruikt worden als symbool om positiviteit uit te stralen, schrijft het Unicode Consortium zelf in zijn uitleg.

Vervolgens moet je ook bewijzen dat je emoji niet te specifiek is, geen logo is, niet al min of meer bestaat en geen onderdeel van een vluchtige hype is. En, benadrukt Unicode, vraag alsjeblieft geen emoji's aan alleen omdat ze ten goede komen van een goed doel.

Daarom heeft Unicode een flamingo-emoji

Inspiratie nodig? Unicode houdt netjes bij welke emojivoorstellen zijn aangenomen en hoe ze in elkaar staken. Zo vroeg Apple om emoji's met rolstoelen en blindegeleidenhonden omdat "de ervaringen van mensen met een handicap nog niet goed gerepresenteerd worden door de bestaande emoji", en noemde iemand de populariteit van de hashtag #wherestheflamingoemoji als reden om een flamingo-emoji toe te voegen. Allebei werden dit jaar aan de emojilijst toegevoegd.

Daar moet je overigens wel mee uitkijken. Het Unicode Consortium vindt het niet leuk als mensen om emoji's zeuren op sociale media, schrijft het. "Noem niet alleen voorbeelden van mensen die op sociale media vragen om een emoji. Dat is geen betrouwbare, bruikbare data." Ook het noemen van internetpolls is een mogelijke doodsteek voor je voorstel: die kunnen gemakkelijk gemanipuleerd worden.

Naast het proces voor individuele emoji, biedt Unicode nog twee mogelijkheden aan. Je kan bestaande pictografische symbolen laten omzetten naar 'echte', getekende emoji, maar je kunt Unicode ook vragen om een hele reeks emoji toe te voegen. De procedures voor beide gevallen wijken heel lichtjes af.

En dan is het wachten...

Unicode accepteert elk jaar tot 31 maart nieuwe voorstellen voor het daaropvolgende jaar. Hoe eerder je bent, hoe sneller je emoji wordt meegenomen in het proces. Het kan tot dertig dagen duren voordat het speciale emojicomité je voorstel überhaupt kan lezen. Dan krijg je een lijst suggesties: pas het voorstel aan, en stuur nog maar een keer op.

Pas wanneer het emojicomité gelukkig is met je voorstel, mag het door naar het technisch comité van Unicode. Dat duurt lang: het technisch comité ontmoet elkaar maar eens per kwartaal. En vaak is het comité het niet meteen met elkaar eens, waarschuwt Unicode - het kan zomaar meerdere kwartalen duren voordat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Het hangt ook af van de houding van de grote socialemediaplatforms. Als Twitter, Apple en Facebook niks met je emoji willen doen, dan is de kans klein dat het voorstel wordt aangenomen. En zijn er dat jaar te veel voorstellen voor soortgelijke emoji - zoals verschillende hondenrassen - dan kan het zijn dat je tot volgend jaar moet wachten. Het Unicode Consortium wil namelijk dat nieuwe emoji's "in balans" zijn: niet te veel van het een of het ander.

Het technisch comité neemt ten slotte in het tweede kwartaal van het daaropvolgende jaar een beslissing. Luidt die 'ja', dan komt je emoji in de tweede helft van dat jaar eindelijk in de officiële lijst. Hoera! Het heeft maar anderhalf jaar geduurd - als je geluk hebt gehad, en je voorstel goed in elkaar steekt, natuurlijk.

 

Bron: Nu.nl

Kleurplaat2

En weer een kleurplaat om uit te printen en heerlijk in te kleuren.
Klik op de afbeelding om de pdf te downloaden.

Contactgegevens

HG Design
Heerbaan 68
6566 ER Millingen a/d Rijn
(0481) 35 81 86
(06) 12 18 62 42 
 
whatsapp
Wij zijn ook bereikbaar
via Whatsapp 
KvK: 60545674
Facebook Twitter Google Linkedin

   

Laatste berichten

Zomerpuzzel

In de corona-periode hebben we jullie af en toe voorzien van een puzzel of een leuke kleurplaat. Hie [ ... ]

Whatsapp rolt geanimeerde stickers en donkere modu...

WhatsApp heeft de uitrol van geanimeerde stickers, een donkere modus voor de webversie en andere nie [ ... ]

Vind ons op Social Media

  facebook   twitter   
         
  instagram    linkedin icon 768x768