HG Design maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. 

BAALDAG? MET DEZE TIPS IS JE WERKDAG ZÓ VOORBIJ
Plak een sticker op de klok.
hay 4355169 1920
Al heb je nog zoveel plezier in je werk, er zijn van die dagen waarbij het lijkt alsof de tijd extra langzaam voorbij gaat.
Waarom dat zo is kan verschillende redenen hebben. Hier straks meer over.
Deze tips helpen jou in ieder geval sneller door je werkdag heen.
 
Help, een baaldag!
Je kent het wel, van die dagen dat alles tóch iets langzamer gaat dan gehoopt.
Misschien heb je niet genoeg geslapen en een tekort aan energie. Of heb je een belangrijke afspraak vanavond waar je je gedachten maar niet vanaf kunt houden.
Het is vervelend als je je niet volledig kunt focussen op je werk, maar je kunt het ook niet zomaar laten liggen.
De volgende tips helpen jou toch door de werkdag heen te komen.
 
#1 Zorg voor een schone werkplek
Een schone werkplek draagt bij aan een opgeruimd gevoel in je hoofd. Je zal je niet irriteren aan de troep die er op je bureau ligt.
Wat er weer voor zorgt dat je je beter kunt concentreren op het werk. Gooi echter niet je hele bureau leeg.
Een kaal bureau staat ook weer zo ongezellig.
 
#2 Eerder beginnen met werken
Een uurtje eerder beginnen met werken kan al verschil maken. Begin jij meestal om 09:00 uur, zorg er dan voor dat je om 08:00 uur op kantoor bent.
Het voordeel is niet alleen dat jij vanmiddag een uurtje eerder naar huis mag, het zal ook nog niet zo druk zijn om je heen.
Het zal je verbazen hoeveel werk je gedaan krijgt in dat kleine uurtje tijd!
 
#3 Zorg voor variatie in het werk
Als je de hele dag met dezelfde taak bezig bent, wordt het steeds moeilijker om jezelf te motiveren om verder te gaan. Zorg daarom voor voldoende afwisseling.
Vraag of je collega’s eventueel ergens hulp bij kunnen gebruiken. Of geef tussen door even de kantoorplantjes water.
Zo ben je toch niet aan een stuk door met hetzelfde bezig.
 
#4 Laat je niet teveel afleiden
Het constant checken van je mail of WhatsAppberichten leiden je onnodig af.
Het steeds verstoren van je concentratie zorgt er voor dat je veel langer met sommige dingen bezig bent dan normaal gesproken nodig is.
Spreek met je zelf een vast tijdstip af waarop je elke dag mailbox checkt. En wat betreft WhatsApp, mocht het echt belangrijk zijn, dan bellen ze wel.
 
Tip: zet op je telefoon de ‘niet storen’ functie aan. Dit zorgt ervoor dat je telefoon niet constant blijft trillen of geluid maakt.
Het leidt jou niet meer af en stoort bovendien ook je collega’s niet. En zo kick je helemaal af van je telefoonverslaving.
 
#5 Richt je op één taak per keer
Houd je bezig met maar één taak en begin niet aan de volgende voordat deze is afgerond.
Zo ben je minder chaotisch en raak je minder snel gestrest gedurende de dag.
Je zult merken dat de dag beter voelt als je efficiënt werkt en veel gedaan krijgt.
 
#6 Kijk niet constant naar de klok
De tijd zal niet op magische wijze sneller gaan lopen als je de klok in de gaten blijft houden.
Anders gezegd, je raakt alleen maar gefrustreerder als je denkt dat je een uur verder bent en blijkt dat er slechts 10 minuten zijn verstreken.
Focus je liever voor de volle 100% op je werk en je zal merken dat je werkdag veel sneller voorbij gaat.
 

Pas wanneer je je telefoon thuislaat en even niet bereikbaar bent, heb je écht vakantie.
Maar hoe doe je dat zonder in paniek te raken omdat je misschien levensbelangrijke appjes mist of te hyperventileren bij het idee dat je niet meer op Google Maps kan terugvallen als jullie hopeloos verdwalen?
 
Digitale detox Het toverwoord is: loslaten.
Maar ja, da’s natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je in het dagelijks leven vergroeid bent met je smartphone.
Toch is de zomer het uitgelezen moment voor een digitale detox.
Niet meteen in de stress schieten; wij loodsen je er stap voor stap doorheen en beloven dat je deze vakantie uitgeruster dan ooit terugkomt.
 
1. Overtuig de rest
Als je bij dat gezellige strandtentje tegen iemand aan zit te kijken die over z’n telefoon gebogen zit, wil je natuurlijk ook meteen je mobiel checken. Overtuig al je reisgenoten van het nut van een digitale detox. Om je alvast wat munitie te geven: uit onderzoek blijkt dat afhankelijk zijn van je telefoon zorgt voor een hoger risico op mentale problemen en een slechte nachtrust. Bovendien is het een stuk moeilijker echt te genieten van het moment met een continu oplichtende telefoon in je vizier.
 
2. Gone fishin’
Zijn mensen van je gewend dat je altijd snel reageert? Hang dan een metaforisch ‘gone fishin’-bordje op. Stel een out of office in waarin je meedeelt dat je op vakantie bent en je mail dus niet leest. Verkondig niet op Facebook of een ander social medium dat je met je billen op een tropisch strand rondhangt – je weet nooit of er iemand met verkeerde intenties (lees: een inbreker) meeleest.
 
3. Stel een goede vriend op de hoogte
Ben je bang dat er iets vreselijks gebeurt nét op het moment dat jij besluit vakantie te vieren met je telefoon in het hotelkluisje? Laat dan een goede vriend(in) of familielid weten waar je uithangt. Geef de contactgegevens van je verblijf door zodat je in geval van nood altijd bereikbaar bent.
 
4. Stel doelen
Ben je er niet klaar voor om meteen alle banden met de buitenwereld door te snijden? Bouw het dan rustig op. Begin bijvoorbeeld door met jezelf af te spreken dat je je mail alleen ‘s ochtends en ‘s avonds mag checken. Laat na een paar dagen je telefoon in de hotelkamer als jullie een dag naar het strand gaan. Tegen het einde van de vakantie kun je prima 36 uur zonder telefoon (en heb je het misschien niet eens in de gaten).
 
5. Bedenk consequenties
Spreek bijvoorbeeld met je reisgenoot af dat je voor iedere minuut die je toch op je telefoon kijkt een euro in de vakantiepot stopt. De wetenschap dat je telefoongedrag niet ongestraft voorbij gaat, zorgt ervoor dat je weer de controle terugneemt.
 
6. Laat je FOMO los
Oftewel: de Fear Of Missing Out. Het hele idee van een digitale detox is namelijk dat je niet hoeft te weten wat er thuis gaande is. Het probleem met FOMO is dat je blik naar buiten gericht is in plaats van naar binnen. Als je altijd bezig bent met ergens anders, doe je nooit helemaal mee in jouw wereld en leef je niet in het nu.
 
7. Creëer fysieke grenzen
Het is vrij makkelijk om je telefoongedrag simpelweg onmogelijk te maken. Laat je oplader bijvoorbeeld thuis. Dat zorgt ervoor dat je zo spaarzaam mogelijk met je telefoon omgaat. Ben je iemand die om de haverklap Instagram/Facebook/Twitter checkt? Simpel: verwijder die apps. Natuurlijk kun je ze altijd weer opnieuw op je telefoon zetten, maar de drempel om dwangmatig updates te bekijken ligt in ieder geval een stuk hoger.
 
8. Leg het moment vast met een polaroidcamera
Ha, dacht je dat vakantiefoto’s maken een goed excuus is om je telefoon 24/7 bij je te hebben? Helaas. Met een polaroidcamera kun je prima mooie vakantieherinneringen vastleggen. Bovendien geven die je meteen een fysiek aandenken in plaats van die honderden kiekjes die ergens in de krochten van je telefoon verdwijnen om na de vakantie nooit meer naar om te kijken.
 
9. Koop een kaart
Oh ruzie maken over de route met een oude kaart in plaats van Google Maps, de nostalgie! Als dat geen idyllische vakantieherinneringen oproept… Met een beetje teamwork komen jullie er wel uit en is de beloning des te groter wanneer je de bestemming gevonden hebt.
 
10. Hou jezelf bezig
Wanneer je iets aan het doen bent, graai je niet in een reflex naar je telefoon. Ga wandelen, huur een fiets, duik in het zwembad, heb een goed gesprek met je partner… en wanneer het tijd is om echt te niksen, pak je dat boek dat je al zo lang wil lezen of ga je op een strandbed liggen om alleen naar het ruisen van de zee te luisteren. Net als spieren hebben ook je hersenen tijd nodig om te herstellen. Zo stel je jezelf in staat om te groeien en onthou je dingen beter. Stilte is noodzakelijk om je hersenfunctie zo goed mogelijk te laten werken.
 
11. Verwen jezelf
Een digitale detox voelt misschien als een straf, maar beschouw het juist als een beloning. Omdat de voordelen eindeloos zijn, is je telefoon wegleggen niet meer dan goed voor jezelf zorgen. Een digitale detox werkt hetzelfde als welke andere detox dan ook. Zodra je merkt dat je best zonder social media kan, zie je pas in hoe verslaafd je eigenlijk was en heb je meer zeggenschap over wanneer je het weer toelaat in je leven.
 

6 tips om je mailbox te organiseren

1. Zet je notificaties uit

Volgens onderzoekers van Loughborough University doet de gemiddelde computergebruiker er circa 64 seconden over om na het lezen van binnenkomende emails weer geconcentreerd terug te keren naar de taak waar hij voorheen mee bezig was. Zet alle notificaties en meldingen uit. In iedere app of social media-dienst kun je in de instellingen aangeven dat je geen mails, geluidjes of pop-ups wilt krijgen.

2. Check elk bericht maximaal één keer (dat kan echt)

Een klassieke timemanagementtip is 'never touch the same paper twice'. Vertaal dat naar online. Check alleen berichtjes en mail als je tijd hebt om te antwoorden of in je to do-lijst te verwerken. Beantwoord mails direct, zeker als dit max een minuut kort. Wil je iets langer nadenken over je antwoord?Maak dan vast een antwoord aan en sla dit op in concepten. Je kunt de mail dan uit je inbox halen. Je antwoord maak je later af. Inloopmoment bij de Rabobank Leuke startersevents Bij de Rabobank kun je terecht voor inloopmomenten en workshops. Benieuwd naar wat er binnenkort plaatsvindt in jouw regio? Bekijk de agenda Plan dit natuurlijk wel in in je to-do-lijst of kies een vast moment in de week om je concepten af te maken.

3. Geen cc (in elk geval nooit in je inbox)

Vraag je bij elk bericht waarbij je in de cc staat af: kan ik dit volgende keer voorkomen? Vertel klanten, partners en anderen dat ze je alleen in de cc hoeven te zetten als het voor jou echt handig is om het vanaf de zijlijn te volgen. Vraag of je uit conversaties mag waarbij jouw aanwezigheid niet zo belangrijk is. En vertel duidelijk dat als in een mail een actie voor jou staat, ze je in het 'Aan'-vak moeten zetten. Zorg dat al je cc-mail in een aparte map komt, zodat je daar bijvoorbeeld tijdens een middagdip even doorheen gaat. Je kunt dit doen met 'regels' in Outlook of 'filteren' in Gmail.

4. Mappen, regels en filters gebruiken én analyseren

Vrijwel iedereen die druk is, zorgt dat niet alle mail in de inbox komt. Nieuwsbrieven en andere mails komen dan via regels of filters automatisch in een aparte map. Of je sleept alles direct naar een aparte map. De stap die veel mensen vergeten: zeg alle mails op die in mappen staan die je vervolgens nooit meer opent. Let op: voor de belastingdienst is het goed alle zakelijke mails te bewaren. Zo kunnen ze van pas komen om bijvoorbeeld te onderbouwen dat je voldoet aan het urencriterium .

5. 80/20-regel: focus op 1 van de 5 mails

Ook voor e-mail geldt de 80/20-regel. 1 op de 5 mailtjes zijn echt belangrijk, de rest kost vooral tijd en levert weinig op. Focus je op 20% van je mail. Voor de rest geldt: snel lezen en in 1 minuut beantwoorden of archieveren.

6. Strategisch versturen

Trendgoeroes hebben jaren iets anders voorspelt, maar nog steeds is e-mail razend populair. Zelfs millenials geven de voorkeur aan e-mail boven platforms als Slack, zo blijkt uit recent onderzoek van Adobe. Het blijft een effectieve manier om te communiceren, zeker ook met klanten via bijvoorbeeld een emailnieuwsbrief. Bedenk altijd: van een mail komt een mail. Bedenk dus altijd of het echt efficient is om een conversatie te beginnen.

Stuur nooit:

  • kritische mails. Praten is efficienter en constructiever.
  • mails om te bewijzen dat je bezig bent. Je klant wil resultaten zien en vindt het natuurlijk fijn om up-to-date te blijven. Mail als er echt iets leuks of relevants te vertellen is en niet om te bewijzen dat je bezig bent. De ontvanger ziet het na twee zinnen als het puur updaten om het updaten is.

Als ondernemer zit je nooit stil...zelfs niet als je "vrij" bent.
In je gedachten gaat het altijd door..
 
Terugdenken aan de projecten die je hebt afgerond, nadenken over de lopende opdrachten, leuke ingevingen krijgen en nieuwe ideeën maar ook denken aan de toekomst.
Waar wil ik met mijn bedrijf staan, volgende week, volgende maand, en volgend jaar.
Natuurlijk kunnen we niet zo ver vooruit kijken (hadden we maar een glazen bol soms) maar dromen en vervolgens je dromen realiseren is het mooiste wat er is.
Zo zijn wij ook altijd aan het dromen en een van deze dromen is uitgekomen.
 
We hebben een geweldig mooi nieuw kantoor.
De afgelopen maanden is er superhard gewerkt achter de schermen.
De heren hebben alles volgens mijn voorwaarden gemaakt en er staat nu een geweldig kantoor.
Heerlijk ruim, licht en een geweldige werkplek.
Al een paar keer op Social Media wat sneak peek's laten zien en daar zullen er nog meer van volgen...
Maar wellicht binnenkort een heel beeld van onze werkplek.
 

Wie heeft zo’n mailtje niet gekregen, van zijn baas, of van die opdringerige vriendin.
Dit type dwingende mail staat bovenaan een lijst van de top 10 van irritante mails, die Adobe heeft gemaakt op basis van een onderzoek onder Amerikanen.
 
De tweede en derde plaats gaan naar “om op mijn vorige mail terug te komen” en “zoals we mondeling besproken hadden”, waar respectievelijk 13% en 11% van de ondervraagden niet bepaald blij van wordt.
Over het algemeen komen vooral e-mails die de werkdruk verhogen of per ongeluk verstuurd worden voor in de top tien, waaronder ook “heb je dit al doorgenomen?” of “sorry voor de dubbele mail”.
 
Bron:   HLN      

Contactgegevens

HG Design
Heerbaan 68
6566 ER Millingen a/d Rijn
(06) 12 18 62 42 
 
whatsapp
Wij zijn ook bereikbaar
via Whatsapp 
KvK: 60545674
Facebook Twitter Google Linkedin

   

Laatste berichten

Baaldag? Met deze tips is je werkdag zó voorbij!

BAALDAG? MET DEZE TIPS IS JE WERKDAG ZÓ VOORBIJ Plak een sticker op de klok. Al heb je nog zove [ ... ]

Zó laat je je telefoon thuis op vakantie (zonder h...

Pas wanneer je je telefoon thuislaat en even niet bereikbaar bent, heb je écht vakantie. Maar hoe  [ ... ]

Facebook